A team working

8 dingen die niemand je vertelt over thuiswerken

Thuiswerken doet wonderen voor de productiviteit. Het scheelt u tijd en geld die het naar uw werk reizen kost, en geeft u meer tijd om met uw gezin door te brengen of om eindelijk die ene serie te kijken. Prachtig dus, dat thuis (of op afstand) werken. Maar dit zijn de acht dingen over thuiswerken die niemand u ooit heeft verteld:

1. Uzelf aansturen kan lastig zijn
Zorgen dat u alles gedaan krijgt, kan lastig zijn als het allemaal op uzelf neerkomt. Wat u niet wilt, is een hele ochtend onproductief zijn, lunchen, om u vervolgens te realiseren dat u nog aan dat rapport moet beginnen dat om twee uur bij de manager moet liggen. Als u vanuit huis werkt kan timemanagement een dingetje zijn, omdat de vaste patronen en routines zijn weggevallen.

Datzelfde geldt voor uw ontwikkeling. Als u op kantoor bent, hoort u nog weleens nuttige tips. Werkt u op afstand, dan gebeurt dat niet zo snel en komt uw ontwikkeling voor het grootste deel op uzelf neer.

Wat kunt u doen?

  1. Zelfdiscipline. Zorg om te beginnen dat uw werkplek netjes is – een opgeruimde geest is een opgeruimd huis!
  2. Zoek naar nieuwe routines. Sta op een vaste tijd op, eet en sport ook op geregelde tijden.
  3. Maak van al uw taken een prioriteitenlijst met deadlines.
  4. Neem uw ontwikkeling in eigen hand. Op welke punten zou u nog kunnen verbeteren? Lees daarover, doe een online cursus, of vraag een collega om advies.
     

2. Afleidingen en onderbrekingen
Natuurlijk is er ook op kantoor afleiding, maar thuis is het vele malen erger. Luidruchtige buren? Kinderen? Huisgenoten? De mensen in en rond uw huis kunnen voor afleiding zorgen, maken dat u stopt met waar u op dat moment mee bezig was of lopen rustig door het beeld tijdens een belangrijke videocall.

Thuis honderd procent efficiënt werken is lastig, ook omdat er een ongeschreven regel bestaat die zegt dat als u thuiswerkt, u ook wat huishoudtaken voor uw rekening kunt nemen. U bent immers thuis?

Wat kunt u doen?

  1. Kies een vaste werkplek en zet zachte muziek aan op de achtergrond. Dit maakt u productiever.
  2. Maak uw gezin of huisgenoten duidelijk dat u moet werken, ook al bent u thuis, en dat zij wellicht kunnen helpen met de huishoudelijke klussen.
  3. Stel met elkaar een paar huisregels op waar iedereen zich in kan vinden.
     

3. Eenzaamheid
Als u alleen woont, is punt twee waarschijnlijk helemaal niet aan de orde. Sterker nog, als u zonder enige afleiding thuiswerkt, kunnen er dagen voorbijgaan zonder dat u iemand ziet. Introverte mensen vinden dit misschien heerlijk, maar extraverte mensen voelen zich meteen eenzaam. Als u met niemand anders spreekt, kunt u zich geïsoleerd en alleen voelen, en ligt piekeren op de loer.

Wat kunt u doen?

  1. Zorg dat u geregeld contact hebt met collega’s, vrienden en familie.
  2. We beschikken over de techniek om elkaar te zien, ook als we niet bij elkaar zijn. Door video-vergadersoftware maakt het niet meer uit waar we zitten: of dat nou aan de andere kant van de wereld is, op twee uur rijden van elkaar of thuis tijdens een pandemie.
  3. Maak wandelingen, loop een rondje hard. Alleen al het buiten zijn en het zien van andere gezichten kan helpen. De natuur ontspant – maak dus een wandeling in het bos of volg een mooie uitgezette route.
  4. Maak uw werkomgeving groener. Onderzoek toont aan dat mensen zich minder eenzaam voelen als ze zich omringen met planten. Dus maak er een mooie jungle van!
     

4. Technische netwerkproblemen
De gevreesde internetstoring: een nachtmerrie voor elke thuiswerker. Als u thuiswerkt, kunt u geen beroep meer doen op een IT-afdeling die snel allerlei IT-problemen voor u oplost en de tijd die u ‘uit de lucht bent’ tot een minimum beperkt. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook slecht voor het bedrijf. Een internetstoring leidt tot onderbrekingen in het delen van informatie, maakt dat u  uw e-mail niet meer kunt lezen, en dat u midden in een opdracht moet stoppen. Dat is niet goed. Het is nog erger als uw laptop of computer het begeeft en u niks meer kunt doen.

Wat kunt u doen?

  1. Maak een back-upplan. Sla bestanden vaker op, maak een kopie en zet belangrijke bestanden in een gedeelde (online) werkgroep.
  2. Als uw leven ervan afhangt en u het internet dringend nodig heeft, maak dan een hotspot van uw telefoon.


5. Miscommunicatie 
Op afstand werken kan ook leiden tot miscommunicatie. De interactie is veel directer als u iemand kunt zien; u kunt de lichaamstaal lezen, en beslissingen worden in een oogwenk genomen. Communicatie via mail of een berichtendienst kan ervoor zorgen dat mensen instructies niet begrijpen of zelfs de toon van een bericht verkeerd interpreteren. Ook het niet meekrijgen van wat er op kantoor over projecten gezegd wordt, kan ervoor zorgen dat thuiswerkers het gevoel hebben buitenspel te staan. Dit doet de werkmoraal geen goed.

Wat kunt u doen?

  1. Communiceer (virtueel) face-to-face en vermijd waar mogelijk e-mail.
  2. Neem vergaderingen op zodat iedereen daar later op kan terugvallen.
  3. Wees duidelijk en beknopt in uw communicatie, probeer vaag geklets te voorkomen.


6. Slechte (eet)gewoonten
De koelkast is vlakbij, de voorraadkast gevuld…. Als u thuis bent is het zoveel makkelijker om toe te geven aan slechte eetgewoonten. Bovendien is het zo dat u zonder routine eerder geneigd bent maaltijden over te slaan, vergeet te sporten en niet naar buiten gaat voor de nodige vitamine D.

Wat kunt u doen?

  1. Zorg voor routine. Ga op vaste tijden sporten, voordat u begint met werken bijvoorbeeld. Start de dag met een stoot feel-good-hormonen!
  2. Eet gezond. Grijp niet naar de chocola of chips (hoewel af en toe een beetje natuurlijk helemaal geen kwaad kan!), maar neem een stuk fruit.
  3. Neem regelmatig een pauze, maak uw hoofd leeg, maak een wandeling.
     

7. Het is soms moeilijk om jezelf uit te zetten
Als u op kantoor bent, is het onderscheid tussen werk en privé duidelijk. Het werk houdt op zodra u de deur van het kantoor achter u dichttrekt. U kunt zich helemaal richten op uw persoonlijke leven – uw gezin, vrienden of hobby’s. Thuiswerkers worstelen soms met dat ‘altijd-op-het-werk-gevoel’. De werkplek is er altijd, en het onderscheid tussen werk en privé kan vervagen.

Wat kunt udoen?

  1. Zorg dat u een vaste werkplek hebt, of dit nou een kamer is of een stil hoekje dat u na de gedane arbeid kunt verlaten.
  2. Geef uzelf bewust vrije tijd; neem regelmatig een pauze en probeer routine in te bouwen.


8. Invloed op uw band met het bedrijf
Tot slot kan het thuiswerken een negatief effect hebben op uw band met het bedrijf, als u dat laat gebeuren tenminste. U mist de informele omgang met collega’s waaruit vriendschappen kunnen ontstaan en die de basis vormt voor een hechte bedrijfscultuur.

Wat kunt u doen?

  1. Maak gebruik van videocommunicatie! Houd de cultuur levend.
  2. Organiseer online wedstrijdjes en kwissen, onderhoud het contact met uw collega’s.
  3. Blijf sociaal, zoek het contact met collega’s op sociale media.