Document_management_systeem

Wat is een Document Management Systeem?

Behoudt u het overzicht nog over uw bestanden? We werken veelal online en delen daar bestanden en documenten in verschillende vormen en versies. Vroeger gingen documenten een archiefkast in of werden deze in mappen opgeslagen, vaak op een bureau en toegankelijk voor collega’s. Tegenwoordig gaat dit online een stuk makkelijker, maar we creëren dan ook een stuk meer documenten dan vroeger. De afgelopen jaren hebben veel bedrijven hun archief gedigitaliseerd of zijn ze daar momenteel mee bezig. Het opslaan en verwerken van deze documenten in een vooraf afgesproken structuur noemen we Document Management. Dit zorgt ervoor dat u het overzicht niet verliest.

Wat is Document Management? 
Document Management is een systeem waarmee u documenten verzamelt en beheert. In alle documenten die we generen en opslaan staat allerlei informatie. Een Document Management systeem sorteert en filtert deze informatie, waardoor u door middel van zoekwoorden het juiste bestand vindt.

Een Document Management Systeem klink heel duur en ingewikkeld, maar dat is het niet. Als uw bedrijf met Office 365 werkt bijvoorbeeld, dan heeft u ook standaard beschikking tot een DMS-systeem. U zoekt hiermee binnen uw opslaglocaties naar bestanden met bijvoorbeeld een zoekwoord, wie de eigenaar is of wanneer het document is gecreëerd en opgeslagen.

Hoe werkt het? 
Een belangrijk element van een Document Management Systeem is metadata. Deze metadata beschrijft gegevens en inhoud van het document. Ze beschrijven onder andere wanneer en door wie een document is aangemaakt. U kunt ook zelf informatie toewijzen aan een document door in de titel beschrijvende informatie te zetten.

Slaat u een document voor een persoon of klant op? Geef het document dan een naam waar informatie in staat, zoals de naam of het klantnummer. Bent u later op zoek naar dit document? Dan hoeft u alleen het klantnummer of de klantnaam in te vullen en alle documenten waar die informatie in voorkomt verschijnen op uw beeldscherm. Zo wordt het zoekproces vergemakkelijkt en hoeft personeel niet constant op zoek naar de juiste locatie van bestanden.

In het bovenstaande geval is een Document Management Systeem meer een werkwijze en afspraak die u met uzelf en collega’s aangaat om informatie, bestanden en documenten eenvoudig terug te vinden, zodat u niet lang hoeft te zoeken naar dat ene bestand van die ene klant.

Zo werkt het óók op printers
Document Management werkt niet alleen op computers, maar ook op printers en kopieerapparaten. Printers kunnen verbinding maken met uw clouddienst en zo maakt u op de Sharp printers gebruik van uw DMS. Hierdoor kunt u een document rechtstreeks naar uw cloudomgeving sturen en zorgen dat het direct met de juiste bestandsnaam op de juiste bestandslocatie terecht komt. 

Voordat u gaat scannen kiest u via het display van de printer in welke map en onder welke bestandsnaam uw document moet worden opgeslagen. De printer herkent het type document en zorgt dat het bestand op de aangewezen locatie wordt opgeslagen. Als u later het document wilt openen zoekt u simpelweg op een zoekwoord dat in dat document voorkomt.

Voordelen van DMS
Een Document Management Systeem helpt u om documenten te sorteren en ze weer gemakkelijk terug te vinden. Maar het brengt ook andere voordelen met zich mee, zoals het altijd toegang hebben tot eerdere versies van een document. Werkt u tegelijk met iemand samen in hetzelfde document of zijn er ongewenste wijzigingen aangebracht aan uw document? Dan kunt u met een DMS gemakkelijk de vorige versie terughalen.

Documentbeveiliging & back-up
Een DMS-systeem, of u deze nu vanaf uw printer of gewoon vanaf de computer gebruikt, zorgt voor een goede beveiliging van uw documenten. Middels verschillende rechten en rollen kunnen beheerders aangeven wie bepaalde documenten, folders of zelfs applicaties mag inzien en gebruiken. Zo heeft HR bijvoorbeeld alleen toegang tot gegevens van personeelsleden en de administratie tot haar documenten en bestanden.

Een Document Management Systeem zorgt ervoor dat u altijd een back-up heeft van de documenten die op uw computer staan. Wanneer u uw DMS koppelt met uw cloudomgeving, houdt dat in dat wanneer de laptop crasht en alle gegevens van uw laptop verloren zijn, alles nog opgeslagen staat in de cloud. Zo bent u niet al uw documenten kwijt en zet u deze zo weer terug op de laptop.