Five happy work colleagues

Millennials en de werkplek van de toekomst: wat zijn hun behoeften?

Veel bedrijven investeren momenteel veel in technologie, puur om te kunnen blijven draaien. Maar los van de gedwongen verschuiving naar thuiswerken, was er al een beweging gaande naar nieuwe manieren van (op afstand) samenwerken. Vooral door millennials, die een werkomgeving zoeken die naadloos bij hun persoonlijke leven en ambities past.

In 2025 bestaat 75 procent van alle werknemers uit millennials – heel belangrijk dus dat bedrijven rekening houden met hun ambities, hun houding ten opzichte van werk en hun kennis van nieuwe technologie. Hoe ziet zo’n toekomstige millennial-werkplek eruit?

Flexibiliteit, maar ook meer druk
Millennials willen zelf kunnen bepalen waar en wanneer ze werken – een 9-tot-5-baan op een dichte kantoorkamer is aan hen niet besteed. Dit betekent dat de balans tussen werk en privé steeds meer verstoord raakt. Altijd en overal bereikbaar zijn, betekent dat mensen ook verwachten dat u op elk moment van de dag onmiddellijk reageert. Onder millennials vervaagt de grens tussen werk en privé. Dit is vooral te zien bij communicatiemiddelen die standaard weergeven of een bericht is gezien. Dit zorgt niet alleen voor druk bij de ontvanger om direct te reageren, maar leidt ook tot onrust bij de zender die zich afvraagt waarom een reactie zo lang op zich laat wachten. 

Medewerkers goed opleiden en begeleiden helpt deze druk te verminderen. Zo leren mensen niet alleen welke hulpmiddelen en technologieën voor welke doelen geschikt zijn, maar ook hoe ze de werkdruk kunnen aanpassen aan persoonlijke omstandigheden. Het is daarbij wel belangrijk dat de werkgever het voortouw neemt en duidelijke grenzen stelt om een flexibelere werkstijl ook daadwerkelijk te ondersteunen. 

Persoonlijke identiteit
De werkgever heeft in meer opzichten een voorbeeldfunctie. Millennials willen namelijk meer dan aandeelhouders plezieren; ze willen ook betekenisvolle en tastbare dingen doen. In combinatie met een werkomgeving die richting geeft en waar ruimte is voor groei en ontwikkeling van hun vaardigheden, maakt dit dat zij zich goed voelen over hun werk en hun werkgever. 

Millennials zien de werkplek van vandaag niet langer als de fysieke plaats waar ze hun brood verdienen – het heeft een bredere functie en wordt gezien als de plek waar mensen aan relaties bouwen en zich persoonlijk ontwikkelen. Stof tot nadenken, zeker in het licht van de cijfers: maar liefst 43 procent van de millennials denkt erover om binnen twee jaar van baan te veranderen, terwijl slechts 28 procent het liefst langer dan vijf jaar bij zijn huidige werkgever blijft.

Millennials willen niet alleen maar werken voor geld, ze willen banen met een doel en betekenis. Het geeft hen het gevoel een bijdrage te leveren aan iets wat groter is dan zijzelf en daar ook deel van uit te maken. Om op de werkplek dit gevoel van saamhorigheid te kunnen creëren, moeten medewerkers het gevoel hebben dat hun bijdrage ertoe doet en dat hun stem gehoord wordt, ongeacht hoe hoog ze op de ladder staan. Voor het moderne bedrijfsleven is dit een van de moeilijkste concepten om zich eigen te maken, maar het kan wel het verschil maken bij het aan boord houden van gemotiveerde en betrokken werknemers.

Technologie kan ingezet worden om zo’n gezamenlijke en stimulerende omgeving te creëren. Hoewel technologie een effectieve, persoonlijke ontmoeting nooit kan vervangen, kan de juiste technologie die op de juiste manier wordt gebruikt wél een belangrijke rol spelen in het samenbrengen van mensen. Ook kan het de creativiteit ondersteunen en ervoor zorgen dat meer mensen hun steentje kunnen bijdragen. 

Weinig geduld voor technologie die niet goed werkt
Dat alleen de oudere medewerker huiverig is voor de inzet van nieuwe technologie is overigens een misvatting. Ook millennials – opgegroeid met een smartphone in de broekzak – zijn bang dat technologie hun werk overneemt. Maar in tegenstelling tot de oudere generatie medewerkers, benaderen millennials nieuwe technologie op een andere manier: de technologie is er voor hen, niet andersom. Technologie moet betrouwbaar zijn, gebruiksvriendelijk en effectief. Dat betekent ook dat ze maar weinig geduld kunnen opbrengen voor technologie die hapert of moeilijk is in het gebruik. De technologie die ze op kantoor gebruiken, moet net zo betrouwbaar zijn als ze privé gewend zijn – iets om als bedrijf rekening mee te houden bij het investeren in technologie. 

Het is aan bedrijven om te laten zien dat ze dynamische en vooruitstrevende organisaties zijn met een stimulerende omgeving – de werkplek van de toekomst – waar de millennial-werknemer zo duidelijk naar verlangt. Of daar nu een opgefrist bedrijfsbeleid voor nodig is, de nieuwste technologieën, secundaire arbeidsvoorwaarden of opleidingsprogramma’s; het is nu aan de werkgevers om zich aan te passen en hun mensen en hun bedrijf te laten bloeien. 

Is uw organisatie klaar voor de werkplek van de toekomst? Doe de werkplek-van-de-toekomst-quiz!